Vés al contingut

La panela d'EquiMercado, l'endolcidor de moda

09/2023 - Navarra

Des de 1998 EquiMercado, la iniciativa de Fundació Adsis per a la importació i comercialització de productes de comerç just, ven panela ecològica, un producte que serveix per endolcir els àpats i que any rere any ha anat guanyant consumidors.

EquiMercado va començar important panela de la mà de Maquita, una organització equatoriana d'economia social i solidària que agrupa 381 comunitats i 275.000 famílies a l'Equador. "L'èxit d'aquest producte -ens explica Jordi Serena, director d'EquiMercado- fa que l'any 2015 necessitem buscar altres productors de panela, ja que la demanda que rebem és molt alta i Maquita no la pot asumir". "Just en aquest moment -afegeix- ens contacta CAES Piura, una organització peruana integrada per agricultors que necessita suport per exportar panela, ja que han augmentat el nombre de socis però, tal com ens comenten, el mercat nacional paga molt barat seu producte" .

Des d'aleshores EquiMercado ha treballat amb els membres de CAES Piura facilitant coneixements sobre el mercat europeu, pagant la mercaderia per avançat, garantint unes compres anuals i una planificació anual i assessorant-los en tota la cadena de treball. Actualment CAES Piura ja està exportant 100 tones de panela a l'any i augmentant els seus clients a l'estranger i també venent a França.

Recentment Jordi Serna ha viatjat fins a Perú per treballar amb l'equip de CAES Piura. "Hem estat veient com implantar la línia de homogeneïtzat i envasat i assessorant en els controls de producte final". "A més -afegeix-, hem aprofitat el viatge per fer proves amb altres productes que els agricultors conreen per diversificar la seva línia de negoci i que no depengui exclusivament de la panela". "És increïble -conclou el Jordi-, el gran treball que desenvolupen tots els socis de CAES Piura. Les instal·lacions d'extracció del suc de canya i l'extracció de la panela dels socis són un exemple d'un treball molt ben fet, complint requisits d'higiene molt per sobre dels altres trapiches que es veuen per la zona; tenen també una consciència ecològica molt clara, posen molt d'èmfasi en la necessitat de tenir cura de la terra i els seus cultius; són treballadors que tenen petites parcel·les però molt ben cuidades, molta experiència i un treball associatiu molt fort. Se senten molt orgullosos del seu producte i el resultat final".

Acabem la conversa amb Jordi preguntant-li sobre la conscienciació del consumidor espanyol sobre del comerç just i l'agricultura ecològica. "Encara que portem molts anys treballant en donar a conèixer el comerç just, sobretot a través de la Coordinadora Estatal de Comercio Justo, el seu coneixement entre la població espanyola és encara és escàs". "L'agricultura ecològica, en canvi, sí que ha experimentat un gran creixement en vendes i de coneixement per part de la població, ja que cada vegada estem més conscienciats de la importància de l'alimentació en la nostra salut".

Quina diferència hi ha entre la panela i el sucre morè?

La panela és el producte que s'obté a l'evaporar el suc de la canya i al que no se li afegeix ni treu res; és a dir, manté totes les vitamines i minerals que té la canya.

En canvi, la majoria de sucre de canya que es ven als supermercats és sucre blanc al que se li afegeix melassa per donar un color marró.

És molt fàcil reconèixer la panela per la seva olor agradable. En canvi, els sucres de canya dels supermercats no fan olor ni donen gust excepte el dolç.

Una altra diferència molt important és la del productor, les seves condicions de treball i el medi ambient. El sucre de supermercat procedeix de monocultius, on s'empren grans quantitats de pesticides, es practica la crema del cultiu, la terra s'empobreix i es necessita una gran quantitat de combustibles fòssils per obtenir el sucre. La panela requereix, en canvi, tot just combustible que no sigui la pròpia canya perquè s'evapori

COMPRAR PANELA