Vés al contingut

ADAW / LLUM. Construint futurs a través d’un procés de disseny social

09/2023 - Barcelona

El proper 28 de febrer, a la planta -1 del Museu del Disseny presentarem ADAW / LLUM una instal·lació efímera de 18 làmpades que tanca un projecte de creació, educació i disseny resultat de la col·laboració entre Fundació Adsis, EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona (UAB), i el Museu del Disseny. Una iniciativa en la que un grup de 20 joves de Fundació Adsis, estudiants de Pedagogia del Disseny d’EINA i l’equip del Servei Educatiu del Museu han explorat, a través de la pràctica, el disseny com a eina d’aprenentatge i transformació de l’entorn.

El projecte ADAW / LLUM s’ha articulat  al voltant d’aquest grup de joves immigrants que estan o han estat sota la tutela de l’Administració i que dins el Servei d’Activació Competencial de Fundació Adsis reben formació i acompanyament per facilitar-los l’accés al mercat laboral. En aquest marc, els i les estudiants del Grau de Disseny d’EINA han fet equip amb ells i elles establint dinàmiques de treball basades en processos horitzontals i de col·laboració. El Museu ha posat a l’abast del grup el coneixement del patrimoni que ha servit de punt de partida i d’inspiració.

La instal·lació ADAW / LLUM exposa les làmpades que han creat a partir de criteris de funcionalitat, identitat i sostenibilitat,  i és el resultat final de tot un procés de mesos d’aprenentatges diversos de tots  el participants. Pels i per a les joves ha suposat un treball d’autoconeixement i descobriment de les habilitats creatives i manuals, per les estudiants la reflexió sobre el seu paper com a dissenyadores i el disseny com a transmissor de coneixement, i, pel Museu, una aposta com a espai d’aprenentatge i reflexió sobre el disseny com a eina de transformació social

Un dels projectes que Fundació Adsis desenvolupa a Barcelona des de fa 7 anys és el Servei d’Activació Competencial, dirigit a joves immigrants que estan o han estat sota la tutela de l’Administració. L’objectiu és oferir orientació i treballar el desenvolupament de competències tècniques i transversals, que els obrin les portes per poder participar en altres espais formatius formals i de cara al mercat laboral.

A través del Tastet d’Oficis, els i les joves poden explorar diferents àmbits laborals i encaminar els seus interessos i possibles camins professionals pel seu futur. Aquest element innovador es duu també a terme des del Projecte PASSWORK, el Centre de Noves Oportunitats del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), liderat per Fundació Adsis i Fundació Èxit

Fundació Adsis és una entitat sense ànim de lucre que des de fa més de 50 anys treballa per construir una societat més justa, solidària i inclusiva. La fundació acompanya a persones en situació de vulnerabilitat per facilitar el seu desenvolupament personal i professional. A Barcelona acompanya anualment a més de 4.000 persones, la majoria joves, a qui proporciona recursos a través de programes educatius i de formació professional per combatre el fracàs escolar i l’atur.

EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona està adscrit a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i promou un disseny funcional, crític, sostenible i ètic que permet respondre als reptes del futur. EINA ofereix una formació pluridisciplinària que permet fer dels projectes creatius el motor impulsor d’una societat més equitativa que treballi per millorar la vida de les persones.

En aquest context acadèmic, 14 estudiants amb bases sòlides de formació cultural i recursos de reflexió crítica, amb voluntat de participar activament en la configuració i renovació del seu entorn social i cultural, han dut a terme, a través de l’assignatura de Pedagogies del disseny –optativa de 4t curs del Grau de Disseny, pertanyent a la menció de Cultura del disseny– una recerca en disseny.

El Museu del Disseny es  proposa la reflexió crítica sobre l’experimentació actual envers una millor aplicació i ús del disseny. Així, la vessant de recerca i experimentació impulsada pel Museu no es pot deslligar del patrimoni futur. El Museu planteja un programa d’exposicions temporals i activitats dedicades a temes que sorgeixen de l’observació i l’experimentació crítica sobre el present i el futur del disseny, una via permanentment oberta i sempre present en la programació, que vol recollir les darreres línies de pensament i acció del disseny plantejades arreu del món.

El projecte també ha comtat amb la col·laboració de l’Aula Ambiental Sagrada Família.

Instal·lació efímera ADAW/LLUM

Data: Dijous 28 de febrer de 2019.

Horari: 10.00h - 20.00h. A les 13.00h es farà una presentació del projecte a càrrec dels joves i les entitats participants.

Lloc: Museu del Disseny de Barcelona. Edifici Disseny Hub Barcelona. Plaça de les Glòries Catalanes, 37-38.