El projecte "Apropa’t", ben viu malgrat la Covid

09/2023 - Barcelona

El curs 2020-21 està arribant al seu final, i el projecte "Apropa’t", d’Aprenentatge i Servei Comunitari, ha estat ben viu malgrat la Covid. L’alumnat ja ha viscut de primera mà la màgia que sorgeix quan es treballa de manera cooperativa per a una iniciativa solidària, i és que els recaptes d’aliments amb l’Institut Joan Brossa i Josep Pla van ser molt inspiradors i profitosos: amb iniciatives que van anar des de campionats de videojocs fins a venda de mascaretes fetes a mà, i recaptes a supermercats, es va aconseguir una pila d’aliments per a les famílies del barri en situació de vulnerabilitat. A partir d'aquestes experiències, s'ha reflexionat sobre el paper dels i les joves al barri, la seva capacitat transformadora i les possibilitats de generar canvis més sostenibles, un cop abordada l'emergència.

En aquesta línia, a l’institut Josep Pla han fet la segona campanya de suport a Justícia Alimentària per crear jocs infantils que promoguin la sobirania alimentària, fent èmfasi en la publicitat enganyosa i l’alimentació saludable i sostenible. Fundació Adsis hi hem fet tallers complementaris, que ajuden a aprofundir sobre les problemàtiques que tractem dins i fora de l’aula, i a motivar l’alumnat per a seguir treballant per a transformar-les a través d’accions solidàries. Des de les conseqüències del consum de sucre fins a les de la indústria tèxtil, poc a poc anem obrint el ventall de coneixements que ens ajuden a veure el món en clau de Justícia Global.

A l’Institut Joan Brossa han estat treballant per enverdir Barcelona, promovent l’autoabastiment com a alternativa al negoci de la indústria alimentària actual. L’alumnat ha dissenyat i construït un hort per a fer al pati de l’Institut. A més, també han repartit plantes comestibles pel seu barri i entorn més proper, per a que família, amics/gues, professorat i ciutadania del barri les agafi i se les emporti a casa seva.

A l’Institut Teresa Pàmies hem desenvolupat de nou el projecte amb dos grups més: l’alumnat s’ha organitzat per abordar l’objectiu col·lectiu que els han proposat des de la Xarxa d’Aliments d’Horta Guinardó: fer tutorials i receptes d’aprofitament d’aliments per a donar-los un últim ús abans de ser llençats, tant construint un nou plat com creant productes de primera necessitat. D’aquí n’hem tret un bon receptari, útil per a tothom que li vulgui donar una ullada i sumar-se a la iniciativa de transformar el consum aturant el malbaratament.

Com veieu, sempre surten noves iniciatives i és que, quan els i les joves tenen veu i capacitat de decisió, vola la creativitat!

Si voleu saber tot el que anem fent, podeu donar un cop d’ull al compte d’Instagram del projecte: @fundacioadsis_valors. Allà hi anem penjant les últimes novetats.

Alt