Vés al contingut

Fundació Adsis presenta un estudi sobre usos de les TIC en joves de Canàries

09/2023 - Canarias

Un estudi realitzat per l'equip del Programa de Prevenció de Tecnoadiccions i altres conductes addictives del Centre Aluesa de Fundació Adsis a Canàries, fa una radiografia sobre l'ús que fan les i els joves de la tecnologia.

Sota el títol Usos TIC i tecnoadiccions en població adolescent i jove, l'estudi explora fins a quin punt la població infanto juvenil presenta usos abusius o addictius de les tecnologies: mòbil/internet, videojocs i xarxes socials. Com a novetat, la publicació també mesura la incidència de Riscos TIC i presenta una fotografia de les tecnoaddiccions en aquesta etapa evolutiva tan vulnerable als riscos addictius de la tecnologia.

Un de cada 10 joves a Canàries reconeix fer un ús perillós de la tecnologia

La recerca, realitzada amb una mostra de 2.355 estudiants d'entre 9 i 20 anys de centres educatius i d'educació no formal, revela que més del 20% de la joventut canària reconeix estar enganxada a la tecnologia i que entorn del 14% presenta indicadors addictius.

Un altre factor preocupant és l'increment de l'ús de risc de les TIC respecte al curs anterior (2020-2021). De la població enquestada, més del 10% reconeix fer un ús inadequat i perillós de la tecnologia. No tenir en compte la privacitat en xarxes socials, intercanviar fotos o vídeos íntims, o parlar amb persones desconegudes són algunes de les conductes de risc que duen a terme les i els joves illencs.

Com combatre els perills de les TIC?

Óscar Lorenzo, psicòleg i coordinador del Centre Aluesa de Fundació Adsis a Canàries, destaca algunes de les “alarmants” conclusions de l'estudi, com “l'increment de l'exposició a riscos TIC en adolescents i la consolidació de l'augment en les tecnoddiccions en les població infantil i juvenil.”

Davant aquesta realitat, Lorenzo creu necessari “regular i combatre els perills TIC d'una manera integral i eficaç a través de la prevenció i del tractament precoç.”

Sobre els usos tecnològics més estesos, l'estudi avança que la població adolescent i jove de les illes passa la major part del seu temps digital entre WhatsApp, TikTok, YouTube i Instagram. D'altra banda, també destaca l'increment de l'ús del telèfon intel·ligent per a jugar a videojocs.

Alt

Usos TIC i tecnoaddiccions en població adolescent i jove. Canàries