Vés al contingut

Entrevista a Laura Alzamora, de Fundació La Vinya

09/2023

Els alumnes del PFI de Comerç entrevisten Laura Alzamora, coordinadora d'Ajuda Fraterna de la Fundació La Vinya de l'Hospitalet de Llobregat.

Aquesta activitat va ser el punt final del projecte de col·laboració amb el Gran Recapte d'Aliments que hem realitzat durant els mesos de desembre a febrer, del curs 2017-2018. Gràcies a aquestes activitats hem pogut descobrir una altra realitat de la nostra ciutat, i ens hem adonat de com nosaltres també podem ajudar a transformar-la. També hem pogut treballar les nostres competències com la comunicació i el comerç des d'un altre punt de vista.

A quin tipus de gent ajudeu? Com sabeu qui té necessitat?
No pot venir qualsevol persona: s'atén a tothom, però no se li dóna menjar directament. Els responsables de treballs socials s'encarreguen d'estudiar si cal donar diners, orientació laboral, o directament donar-los aliments. Se'ls dóna una carta a emplenar amb els integrants de la família i les necessitats que tenen.

Qui va pensar a fundar la Fundació La Vinya?
En els anys 80 hi va haver un home que, passejant per Bellvitge, va descobrir que les vies separaven els dos barris: Bellvitge i Gornal. També es va adonar que ningú feia res per anar al barri del costat, ja que havien de creuar el pont que passava sobre les vies del tren. Hi havia un total de tres parròquies entre Bellvitge i Gornal.
Així que van decidir ajuntar-se les tres parròquies i van crear una fundació per ajudar-se i on tothom pogués recollir tots els productes que necessités. La van anomenar Fundació La Vinya. I van decidir que cada parròquia tindria una funció diferent per poder atendre millor les necessitats socials del barri.

Quin any es va fundar?
Aquesta fundació compleix actualment 20 anys. Va ser l'any 1998 quan van decidir que s'anomenaria Fundació La Vinya.

Quantes persones voluntàries treballen en aquest servei?
Tenim 25 voluntaris i voluntàries en total, però quan ens ve el camió de la Unió Europea, poden arribar a ser més de 100 els que necessitem. Fins i tot, com davant tenim una escola, de vegades li demanem a l'alumnat que ens ens ajudi amb la descàrrega dels aliments.

Què et va motivar a entrar a treballar aquí? Què et va motivar a treballar ajudant a la gent?
Jo estudiava per ser treballadora social. Vaig començar a fer voluntariat i em vaig apuntar a la Fundació La Vinya. Amb el temps va quedar una plaça vacant com a treballadora, em vaig presentar, vaig fer l'entrevista i em van contractar.

Com gestioneu la quantitat d'aliments que us arriben?
La nostra principal font d'aliments prové dels excedents de la Unió Europea. Els camions vénen tres vegades al mes durant els mesos de març, juny i octubre. Els aliments ens duren 3 mesos i, per poder arribar bé a l'altre trimestre de l'any, el cobrim amb les donacions del Gran Recapte.

Els i les voluntàries que col·laboren en el nostre servei d'Ajuda Fraterna ens ajuden a col·locar els aliments en prestatgeries separant-los per begudes, pastes, conserves, menjar de nadó, etc.

A banda de tots aquests aliments, també ens arriba producte sec un cop al mes, fruita i verdura dues vegades al mes, i congelats un cop al mes. El congelat es conserva en uns congeladors que tenim en una habitació a part, i els congeladors també són donacions que s'han fet a la fundació.

Bàsicament és així com va el procés. Després, la gent ve i s'emporta el que necessita. Algunes persones tenen una cartilla especial segons els productes que li han estat assignats, ja sigui perquè necessiten menjar especial (al·lèrgies, nadons, etc.), pel nombre de persones amb les que hi viuen, etc.

Com et sents ajudant els altres?
Molt bé, és bonic saber que estàs ajudant a gent que de veritat ho necessita. Pel que fa a la gent que s'ofereix per donar menjar, també és reconfortant veure gent que ajuda sense voler res a canvi, és una feina molt agraïda.