Vés al contingut

Contes que creuen fronteres

09/2023 - Barcelona

Hola!, criden davant de la pantalla els nens i nenes de sis escoles diferents de Barcelona. Namaste, responen acompanyant les seves mans al pit els nens i nenes índies des de l'altre costat de la pantalla.

És la seva primera presa de contacte, via Skype, amb persones d'una altra cultura i amb qui intercanviaran una bonica i enriquidora experiència. Aquesta iniciativa porta anys en marxa gràcies al
projecte Junts/es, un programa d'intercanvi i cooperació entre escoles de Barcelona i diversos països del món. Aquest any, la connexió ha tingut lloc entre Barcelona i diverses ciutats de l'Índia.

L'objectiu és que nens i nenes comparteixin les seves cultures mitjançant contes i cançons populars. Les classes s'organitzen per grups, fan una pluja d'idees i decideixen crear una història en comú adaptada a un conte clàssic.

Es tracta d'un exercici col·lectiu, una tasca conjunta i participativa, de creativitat i de treball en equip. Mitjançant les propostes, tracen amb colors i dibuixos la narrativa de la seva història, pensant que viatjarà fins a un altre continent, perquè nens i nenes de l'Índia puguin llegir-lo, i viceversa.

Entre colors i papers, també hi ha temps per descobrir altres maneres d'expressió. El projecte també els posa en contacte amb la música, a través del coneixement de nous instruments del país amb qui intercanvien les seves històries. El tub, els timbals, el sitar i molts altres instruments, els han obert un món de sons que ja no els semblen tan llunyans. Així mateix, els nens i nenes participants, han valorat les diferències i també les similituds existents entre la seva cultura i la Índia. "Tenen la pell d'un altre color, parlen i escriuen diferent, vesteixen amb mocadors ..." són algunes de les perspectives que han percebut.

Aquest projecte es realitza gràcies al treball coordinat de diverses entitats i escoles de tots dos països. El programa Junts/es està impulsat pel
Consorci d’Educació de Barcelona amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona, Fundació Adsis i l'AMPA de l'Escola Drassanes de Barcelona. Aquest any ha comptat amb la col·laboració de Casa Àsia i Deepti Golani.

Finalitzat el curs, ple d'activitats que han estret relacions entre les escoles de l'Índia i les de Barcelona, s'ha editat la dissetena edició del llibre "Dibuixa'm un conte", amb els contes i cançons il·lustrades, acompanyades d'un CD on es poden escoltar en les seves diferents versions lingüístiques, aquest any en hindi i català.

El projecte Junts/es en les seves edicions anteriors ha tingut les següents connexions interculturals:

Aquests intercanvis han generat materials multilingües en àrab, amhàric, català, castellà, francès, mandinga, quetchua i wòlof. Els llibres es fan arribar a les biblioteques dels centres educatius amb alumnat en aquestes llengües d'origen.